Monday 27 February 2012

si nelayan - Part 1 (ombak)

Drummmmmmmmm.... Bunyi ombak yang membelah pantai, jam menunjukkan pukul 4.15 pagi, Mael masih tak bangun-bangun lagi untuk pergi kelaut. 'Bang... Oo bang, bangun la bang, da pukul berapa ni' jerit Salmah isteri Mael. 'Ye la Mah! ringkas jawab Mael lantas bangun capai tuala yang tersangkut di dinding. Setelah beberapa minit Mael mempersiapkan diri, angin yang meniup, kesejukan yang dirasai oleh Mael tidak dapat digambarkan, namun ketabahan hatinya yang memaksa dirinya. 'Mah! dah siapkan semua abang punya bekalan? sambil menyuluhkan pelitanya ke arah laut. Apa yang nampak hanya bulan dan bintang. 'Bang nah, botol air dan sedikit makanan untuk mengalas perut'. diserahkan benda-benda itu kepada Mael yang sedang duduk ditangga. 'Mah, Abang pergi dulu' berangkatlah Mael ke pelantar. Capailah penyedok air, lalu membuanglah air-air yang ada di dalam bot usangnya itu. Berangkatlah Mael keseorangan yang dalam kesejukkan, angin sepoi-sepoi bahas mencucuk tubuh badan Mael yang kurus itu. Kesejukkan yang terasa oleh Mael tak dapat digambarkan, namuk kecekalan hati si bapa yang mempunyai sepasang anak.

DrAshhhhhhh... Lemparan pukat, dibiarkan seketika oleh Mael supaya ikan-ikan punca rezekinya masuk ke perangkap. arghhh lambatnya nak tunggu ikan-ikan ni! hati Mael memberontak, capainya bekalan yang dibawanya tadi 'Perut pon sudah lapa, baik ak makan dahulu' kusyuk Mael makan sehingga begitu kenyang. Tidurlah sekejap, sekejap lagi au bangunlah, bisik hati kecl Mae.

Drushhhhhhhh! bunyi yang sangat kuat seolah-olah ada berlaku gempa bumi. Terkejut Mael dari tidur yang mengasyikkan itu, lalu dilihatnya botnya sudah dihepas ombak yang setinggi bangunan empat tingakat. Karamlah dia bersamA botnya itu.

Astaufirullahalazim!, Terkejut jaga Salmah dari tidur, megigil-gigil tubuhnya. Entah apa-apa, dia menjadi bengong, apa yang belaku ni? soal hatinya. Namun disambungnya kembali tidurnya itu.
'Mak, bangun'. panggil anak lelakinya, 'mak, abah mana?' soala anak kecilnya itu. 'Abah? sekarang sudah pukul berapa?' soal pula Salmah kepada anknya

(bersambung)

No comments:

Post a Comment